Skip to main content

Płock, Poland

1 Światowy Zlot Śmigłowców
12 sierpnia 2023

Harmonogram

Harmonogram techniczny Światowego Zlotu Śmigłowców – Płock 12 sierpnia 2023

09:00-12:30 Doloty do lotniska EPPL Coordinates: N52°33′ E19°43′
Sesje zdjęciowe Air to Air Slawomir Hesja Krajniewski

Scena lotnisko

13:00 Oficjalne otwarcie Swiatowego Zlotu Śmigłowców

  • Powitanie załóg, Gości specjalnych, przedstawienie Organizatorów

Teren lotniska

  • loty widokowe – GSA Aviation
  • pokazy wyszkolenia samoobrony uczniów CNB Fenix
  • Centrum szkoleniowe Defence

13:30 Sala konferencyjna Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej

  • Procedury na lotnisku EPPL
  • Briefing do eliminacji do Śmigłowcowej Kadry Narodowej: slalom, fender
  • Panele dyskusyjne
  • Wymiana doświadczeń i wiedzy, wpływajacej na ogólny stan bezpieczeństwa i świadomość lotników

Tor Treningowy – slalom, fender

14:00 – 16:00 Eliminace do Śmigłowcowej Kadry Narodowej: slalom, fender

Plyta lotniska / stanowiska śmigłowcowe

  • 14:30 Prezentacja śmiglowców – Partnerów
  • 15:30 Wybor Załóg do nalotu nad Płockiem (Organizator, Dyrektor, Zlotu/KL).
  • 16:00 Briefing przed nalotem nad Płock. Wspólny nalot “dywanowy” nad Płock

Sala konferencyjna Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej

  • Wyniki kwalifikacji do Śmigłowcowej Kadry Narodowej / omówienie – wnioski (Drektor, Zlotu/ KL)
  • 16:30-18:00 Pożegnanie z lotniskiem – transfery na Uroczystość integracyiną do Osady Młynarza w Radotkach / odloty

Radotki / Osada Młynarza

  • 18:00 – 2:00 Uroczystość Integracyjna w Osadzie Młynarza
  • Wieczorny Trening Artur Kielak

Uroczystość Integracyjna w Osadzie Młynarza – za zaproszeniami


PAKIET INDYWIDUALNY: 2 osoby
 – 1.500 PLN
Przekazanie dwuosobowego zaproszenia na Uroczystość Integracyjną wieczorem w Radotkach w Osadzie Młynarza.

Wstęp do strefy VIP na lotnisku w Płocku – wydzielona strefa zadaszona z jedzeniem i piciem, cygarem;) – namiot VIP, ogródek VIP
Dostęp do bazy zdjęciowej ze Zlotu

Uroczystość Integracyjna – 500 pln – Pakiet 1 osoba
Jednoosobowe zaproszenie na wieczorną Uroczystość Integracyjną – 500zł,
Osada Młynarza godz. 18.00 – 2:00

Serdecznie zapraszamy na  I Światowy Zlot Śmigłowców.

Podczas, unikalnego wydarzenia zobaczymy producentów helikopterów, cywilne, prywatne, firmowe jak i wojskowe maszyny. Potwierdzone zadysponowanie śmigłowców wojskowych na nasze wydarzenie przez Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, Wydarzenie pod patronatem Ministra Sportu i Turystyki. Podczas Zlotu odbędą się kwalifikacje do Śmigłowcowej Kadry Narodowej. Sport śmigłowcowy sięga 1967 roku i ma swoje korzenie w wojsku. Zwracamy uwagę nie tylko na sportową rywalizację, ale realizujemy działania uwrażliwiające społeczność na zagadnienia, które winny istnieć w świadomości społeczeństwa, takie jak: rola śmigłowców w zakresie obronności państwa, ratownictwa, integrowanie środowiska lotniczego i sympatyków lotnictwa, pielęgnowanie tradycji lotniczych, propagowanie wiedzy i umiejętności lotniczych w społeczeństwie. Zlot jest profesjonalnie przygotowanym wydarzeniem. Zlotowi towarzyszyć będzie część wystawiennicza z udziałem firm i marek premium. W strefie VIP znajdą się członkowie Business Helicopter Club – właściciele śmigłowców, właścicieli firm dóbr luksusowych. Wieczorem zapraszamy na imprezę integracyjną.

Parterami I Światowego Zlotu są:

Partnerem wydarzenia jest Samorząd Województwa Mazowieckiego” Mazowsze serce Polski”; Partnerem jest Miasto Płock; Województwo Lubuskie; Port Lotniczy Zielona Góra; Savback – independent aircraft broker and dealer; mleasing; Rawski Group; Pasieki Sadowskich; Lotniq Covers; Intermarche Rzeszów; Aeroklub POlski; Aeroklub Ziemi Mazowieckiej; Wisła Płock; Centrum Szkoleniowe Defence; Gsa Aviation; Uczelnia Łazarski; Przegląd Lotniczy; Defence24; hesja.pl; POKiS; Fenix; Faster Bike; Dla Pilota.pl; Śmigłowcowa Kadra Narodowa;  Jeta Aviation; Airotec; Business Helicopter Club; Miss Egzotica, Helisport.

Uczestnictwo w Zlocie jest Bezpłatne (zarówno dla przylatujących jak i przybywających drogą naziemną;) obejmuje:

  • lądowanie na wyznaczonym stanowisku,
  • obecność koordynatora lotów,
  • ochronę,
  • możliwość uczestnictwa w panelach dyskusyjnych, panelach dotyczących bezpieczeństwa lotów,
  • obecność służby / opieki medycznej,
  • dostęp do bazy zdjęciowej /relacji ze Zlotu,
  • możliwość pozostawienia na noc śmigłowca w strzeżonej strefie

Arrivals | Przyloty: 9.00 – 12.30

Airfield Płock Airport | Lotnisko – Aeroclub Płock

ICAO airport code: EPPL,
Coordinates: N52°33 E19°43′

Radio: Płock Radio 122.800 MHz
Elevation: 330 ft; RWY: (12/30), 730 x 160 m
Fuel: AVGAS 100LL; JET A1 – only upon request, which must be done in advance;

Integration Event | Uroczystość Integracyjna: Radotki Osada Młynarza godz. 18.00

Event Directors: Marcin Buła, Arkadiusz Choiński, Adam Zmysłowski, Zbigniew Dymek, Arkadiusz Choiński, Marcin Szamborski, Serafina Ogończyk-Mąkowska

RSVP:
E-mail: biuro.helisport@o2.pl
tel. 504 14 51 51

Przylot śmigłowcem wymaga wcześniejszego zgłoszenia i koordynacji czasowej przylotu

Uroczystość Integracyjna w Osadzie Młynarza – za zaproszeniami (możliwość zakupu)

Wpłaty Helisport: nr 39 1140 2004 0000 3702 7521 8485

Arrivals | Przyloty: 9.00 – 12.00

Airfield Płock Airport | Lotnisko – Aeroclub Płock

ICAO airport code: EPPL,
Coordinates: N52°33 E19°43′

Radio: Płock Radio 122.800 MHz
Elevation: 330 ft; RWY: (12/30), 730 x 160 m
Fuel: AVGAS 100LL; JET A1 – only upon request, which must be done in advance;

Integration Event | Uroczystość Integracyjna: Radotki Osada Młynarza godz. 18.00

Event Directors: Marcin Buła, Arkadiusz Choiński, Adam Zmysłowski, Zbigniew Dymek, Arkadiusz Choiński, Marcin Szamborski, Serafina Ogończyk-Mąkowska

RSVP:
E-mail: biuro.helisport@o2.pl
tel. 504 14 51 51

Przylot śmigłowcem wymaga wcześniejszego zgłoszenia i koordynacji czasowej przylotu

Uroczystość Integracyjna w Osadzie Młynarza – za zaproszeniami (możliwość zakupu)

Wpłaty Helisport: nr 39 1140 2004 0000 3702 7521 8485

Eliminacje do Narodowej Kadry Śmigłowcowej rozpoczniemy rozstawieniem toru do dyscyplin Fender i Slalom na lotnisku Płock już 8 go sierpnia. Do 12 go sierpnia będziemy trenować i przygotowywać finał Wydarzenia – I go Światowego Zlotu Śmigłowcowego Business Helicopter Club oraz eliminacji do kadry śmigłowcowej. Wymagania pilota do startu w eliminacjach:

  • pełnoletni
  • uprawnienia conajmniej ppl h
  • conajmniej 20 h nalotu pic od uzyskania licencji
  • ważne badania lotnicze
  • najchętniej przylot wraz ze swoim kopilotem (na etapie eliminacji wobec kopi lota nie są wymagane badania – po kwalifikacji należy mieć badania sportowe)

Na miejscu będzie możliwość wynajęcia do lotu po torze R44 (cadet) – 15 min 700zł netto, oczywiście jak najbardziej mile widziane własne śmigłowce.
Slalom: Slalom jest jedną z najbardziej widowiskowych konkurencji, w której główny ciężar spoczywa na operatorze – i to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Manewrowanie pomiędzy dwunastoma bramkami trwa 3 minuty i 20 sekund i przez cały ten czas 8 kilogramowe wiadro podwieszone do pięciometrowej liny huśta się pod naprężoną do białości lewą ręką operatora, który usilnie walczy, aby znalazło się ono pomiędzy bramkami. Zadanie rozpoczyna się na linii startu – puste wiaderko o masie ok. 3 kg spoczywa na ziemi, a operator trzyma wyciągniętą rękę na znaczniku na trzecim metrze liny. Startujemy śmigłowcem w kierunku beczki napełnionej wodą i zadaniem operatora jest jak najszybsze napełnienie wiadra. Jeżeli to się powiedzie – operator rozpuszcza linę do długości 5 metrów, a pilot zwiększa wysokość wyciągając napełnione wiadro z beczki i rusza w kierunku pierwszej bramki. Szerokość bramki wynosi jeden metr, a ich usytuowanie na polu jest określone w regulaminie, zmienia się tylko sekwencja z jaką przechodzimy poszczególne bramki – ich kolejność poznajemy dzień wcześniej na odprawie i mamy czas aby tor oblatać “na sucho”. Nieodzowna jest kartka w śmigłowcu z wyrysowaną kolejnością slalomu na wzór kartek z wiązankami w samolotach akrobacyjnych. Po przejściu dwunastej bramki operator musi rozpuścić linę do długości 11 metrów i śmigłowiec nadlatuje nad metrowy stół, na środku którego powinno znaleźć się wiaderko. Z tej wysokości metrowa tarcza jest bardzo malutka. Aby zebrać maksymalną ilość punktów należy zmieścić się w 200 sekundach, nabrać pełne wiadro wody i wylewając jak najmniej – postawić je w centralnym miejscu stołu zaliczając po drodze wszystkie bramki w odpowiedniej sekwencji. Aby podnieść widowiskowość zawodów – można także zorganizować atrakcyjny dla publiczności slalom równoległy, w którym biorą jednocześnie udział dwie załogi. Taka konkurencja nie jest jednak oficjalnie opisana przez FAI, więc nie jest zaliczana do ogólnej klasyfikacji. Akcja dzieje się na dwóch połączonych polach z ograniczoną do sześciu liczbą bramek. Zamiast wiadra używa się odbojnika do łodzi – takiego samego jak w Fender Rigging, który finalnie należy umieścić w beczce. Wygrywa załoga, która zaliczy największą ilość bramek i pierwsza umieści odbojnik w beczce.

Fender Rigging
Fender to nic innego jak odbojnik do łodzi dociążony do regulaminowej wagi 8 kg podwieszony do 8 metrowej liny zakończonej trapezowym uchwytem. Odbojnik należy umieścić w odpowiedniej sekwencji do trzech beczek rozstawionych w ograniczonym terenie wydłużając kolejno linę od 4 do 8 metrów. Kolejność zaliczania beczek jest podana wcześniej na odprawie. Konkurencja rozpoczyna się na lini przygotowawczej – operator siedzi w normalnej pozycji z zapiętymi pasami – obie nogi muszą znajdować się w środku śmigłowca, a ręce powinny być widoczne dla sędziów. Po sygnale startera śmigłowiec startuje pionowo i gdy lina zostanie rozpuszczona na długość 4 m i odbojnik znajdzie się w powietrzu – śmigłowiec rusza w kierunku bramki wlotowej o szerokości 3 m, którą należy zaliczyć przelatując odbojnikiem pomiędzy palikami na odpowiedniej wysokości. Po wsadzeniu odbojnika do pierwszej beczki rozpuszcza się linę do znacznika na szóstym metrze i wyciąga go z beczki. Po tym można rozpocząć lot w kierunku kolejnej beczki. Pilot widzi beczkę w odległości 2-5 m przed nosem śmigłowca, po czym jest kierowany tylko instrukcjami operatora. Poważnym utrudnieniem jest tu wiatr, gdy pole, na którym znajdują się beczki, nie jest w osi wiatru. Precyzyjny nalot nad beczkę wymaga wprawy. Konkurencja kończy się umieszczeniem fendera w ostatniej beczce i puszczeniem liny przez operatora. Czas przewidziany na konkurencję to 50 sekund, po którym rozpoczyna się naliczanie punktów karnych. Dodatkowo punkty karne można zgarnąć za dotknięcie fenderem ziemi, złą kolejność zaliczania beczek, niezaliczenie beczki, nieprawidłową długość liny lub trzymanie jej przez operatora w nieodpowiednim miejscu oraz niezaliczenie bramki wlotowej. Konkurencja wymaga synergii w kokpicie – pilot przez większą cześć lotu jest zdany na informacje od nawigatora. .pdf, slalom (zasady zgodne z regulaminem FAI:
https://www.fai.org/…/documents/fender_slalom_2011.pdf